מלחמת הקונסולות תוכרע אך ורק באמצעות המשחקים האקסקלוסיביים. בעוד שמייקרוסופט מדשדשת לה מאחור עם היצמדות לסדרות Halo, Gears Of War וForza (למעט מספר משחקים בודדים ומסקרנים כמו קוואנטום ברייק), סוני ממשיכה להשקיע במשחקים בלעדיים מסקרנים, שלרוב זוכים באהדת המבקרים והשחקנים, כמו: אנצ׳רטד, The Last Of Us (כאשר לאחרונה Uncharted 4 גם זכה בפרס "משחק השנה" בצדק רב) ועוד. לכן לא הפליא שהציפיות מהמשחק האקסקלוסיבי החדש מבית סוני, Horizon: Zero Dawn, היו בשמיים. בכל זאת מדובר במשחק חדש ומקורי לחלוטין מבית היוצר של Killzone. ומה נגיד לכם? כל הציפיות נענו, ויותר מכך.
הורייזון מתרחש כאלף שנה בעתיד פוסט אפוקליפטי מיוחד במינו, בו מכונות משונות דמויות חיות חולשות על העולם ובני האדם, אשר חזרו למצב פרימיטבי משהו, מחולקים כעת לשבטים ומנסים לשרוד בעולם ההרוס. איילוי, נערה ג'ינג'ית עם אישיות תואמת, היא ילדה אשר גורשה משבט ה"נורה" אליו היא משוייכת. בילדותה (הכל כך חמודה!), איילוי מוצאת מכשיר מוזר בשם "פוקוס" שיכול להציג בפניה הולוגרמות מן העבר, לשמוע הקלטות מהתקופה של לפני קריסת האנושות ולזהות דפוסים וחולשות של המכונות המאיימות. לאחר שרשרת אירועים, איילוי יוצאת למסע מעבר לשטחי השבט שלה בעולם הגדול בכדי לנסות ללמוד עוד על עברה המסתורי ועל הסיבות לסופו של העולם ועליית המכונות אשר החלו לתקוף את בני האדם.
העולם של הורייזון הוא לא עולם פוסט אפוקליפטי סטנדרטי: זהו עולם יפהפה, ענק ומגוון. כמעט כל משימה מתרחשת בנוף שונה לחלוטין מהנוף הקודם. משטחי ג'ונגל עצומים בגודלם, קניונים מפלצתיים, נהרות ומפלים ועד למדבריות ענק. העולם מזכיר מאוד את הנופים הטבעיים של אמריקה, והסגנון המעט אינדיאני של עיצוב הדמויות מתכתב עימו היטב. זהו עולם גדול שמרגיש חי מאוד. בני האדם התארגנו בשבטים עם מראה מאוד ייחודי, שבדרך כלל נראים כמו ממלכות מדהימות מ"משחקי הכס" והנופים המקיפים אותן נראים אינסופיים ומזמינים לטיול. גם השטחים של ״ההריסות העתיקות״ שהן בעצם ערים הרוסות מן העבר, מלאות באופק עיצובי על אף שהן אמורות להיות ״מתכתיות״ (ומי שעוקב אחרי הביקורות שלי יודע כמה אני שונא נוף מתכתי). העולם הוא ״עולם פתוח״ שמאפשר לכם לטייל בכל המפה העצומה כמעט ללא הגבלה, ולחקור כל פינה בו, ואתם תהנו מכל דקה של טיולים בעולם המדהים של הורייזון.
המכונות שהשתלטו על העולם הן מכונות מדהימות דמויות חיות. חלקן מזכירות בצורתן והתנהגותן סוסים, חלקן דומות לנמרים והמפחידות שבינהן מתנהגות ונראות כמו דינוזאורים. ישנם עשרות עיצובים שונים וייחודיים למכונות, וכל "גזע" מכונות מתנהג בצורה שונה, שנותנת תחושה של טבע עוצמתי ומסוכן בכל טיול קטן בין משימות. המכונות מסתובבות בדרך כלל בעדרים, ומסתובבות בסביבות התואמות את החיות להן הן מקבילות. חלקן יעברו למצב התקפה ברגע שיאתרו אתכם, חלקן יברחו מכם, חלקן אף יתקוף האחד את השני. המשחק מצליח להעביר את התחושה הבלתי צפויה של חיות בטבע, ולרוב אתם לא תרצו להכנס ראש בראש בעדר של מכונות כיוון שלא תהיו בטוחים איך תצאו מהסיטואציה.
הגראפיקה היא לא פחות ממדהימה. אפקטי התאורה הם הכוכבים האמיתיים של המשחק, כאשר זריחות ושקיעות צובעות את הנוף בצבעים יפהפיים. הנופים המגוונים מלאים בפרטים והסגנון האמנותי של המשחק מקבל דגש מעולה באמצעות השיפורים הגראפיים. המשחק גם תומך בhdr ורזולוציות עוד יותר גבוהות בPlaystation Pro והופך למשחק הראשון שבאמת יכול לשכנע משתמשים לעבור לקונסולה המשופרת (למרות שהוא נראה לא פחות ממדהים גם על הפלייסטיישן 4 הסטנדרטי שלי). סצנות המעבר של המשחק נראות פשוט פנטסטיות ומבוימות ביד אומן. אין ספק שמדובר פה במותג שיכול בקלות להפוך לסרט או סדרת טלוויזיה מוצלחת למדי. המשחק לוקח כמעט עד הקצה את היכולות הגראפיות של הפלייסטיישן 4 ומדגיש למה היא הקונסולה העליונה מבחינת עוצמה בדור הנוכחי.
עבודת הדיבוב במשחק גם היא משובחת. את איילוי מדובבת אשלי בורץ׳, אותה השחקנית אשר שיחקה את קלואי בLife Is Strange. וכמו העבודה שהיא עשתה במשחק הקודם, גם בHorizon היא מצליחה לתת אישיות אדירה לדמות דרך הקול שלה. היא יוצרת דמות של טינאייג׳רית אמיצה, קשוחה, אך מתוסכלת. איילוי היא דמות מנודה שרק רוצה להרגיש חלק ממשפחה כלשהי ולהבין מי היא, ואת כל זה המדובבת מצליחה להעביר ולגרום לכם להתאהב בה. איילוי יכולה בקלות להפוך לעוד דמות אייקונית של מותג Playstation, ולראיה, ישנן כבר אלפי קוספלריות וקוספליירים שבחרו להתחפש אליה, עוד בטרם יצא המשחק. החשיבות של דמות נשית חזקה, שלא מתנצלת, שהופכת אט אט למנהיגה בכוחות עצמה, היא עצומה. הבחירה בדמות נשית כמו איילוי היא בחירה שלצערי, בעולם משחקי המחשב, נחשבת לאמיצה ומיוחדת. מי יתן ונזכה לראות עוד דמויות נשיות מצוינות ומרתקות כמו איילוי.
עם זאת, קצת חבל שדווקא בגזרת הMotion Capture המפתחים לא שמו דגש על הבעות פנים. הרבה פעמים במהלך המשחק תנועות השפתיים של הדמויות נראות מוזר, והפנים שלהן לעיתים כמעט קפואות וחסרות הבעה. משחקים כמו אנצ׳רטד וThe Last Of Us שמו דגש גדול מאוד על הבעות פנים, מה שיצר תחושה ריאליסטית יותר המאפשרת חיבור עוד יותר עמוק לדמויות ולמה שנאמר על ידן. משחק טוב של דמויות במשחקי מחשב הוא חשוב לא פחות ממשחק טוב של שחקנים בקולנוע.
מכיוון שהעולם הפתוח של הורייזון מלא במכונות ענקיות ולא צפויות, המשחק שם דגש לא קטן על משחקיות התגנבות ושימוש באסטרטגיה מאשר רק שימוש בכוח טהור. מפגש אקראי עם עדר מכונות יכול להסתיים בקלות במוות של איילוי, ומשימות רבות שמות אתכם לבד אל מול שבט שלם של Bandits. לכן תצטרכו לנסות ולמצוא את החולשות המדויקות של המכונות והאויבים שלכם, ולנסות להשתמש בנשקים הנכונים על מנת להביס אותן בחוכמה. בהמשך תצטרכו אף לפרק חלקים מהמכונות שתוקפות אתכם, ולהשתמש בהם כנגדם. למרות שהמשחקיות לא פשוטה כמו במשחקים שטחיים יותר (כן, Call Of Duty, אני מסתכל עליך), המשחק מאוד מתגמל את השחקן: לאורך כל המשחק תאספו הרבה loot שיעזור לכם להכין תחמושת לנשקים, לשדרג אותם, לרכוש נשקים ותוספות חדשות, מלכודות, חליפות חדשות (ומוזרות בעיקר) לאיילוי ועוד רכישות רבות ומגוונות. זאת מתוך מטרה להיות הרבה פחות חלשים במפגש הבא שלכם עם המכונות החדשות והענקיות עוד יותר. למרות שהתחושה היא שהמכונות מאוד מאיימות וקשות להבסה, יש גם תחושה מאוד חזקה של התקדמות ושיפור של הדמות, מה שנותן תחושה מעניינת שאתם צעד אחד קדימה מהמכונות כמעט בכל עת. אך ללא אסטרטגיה מתאימה, אתם עלולים למצוא את עצמכם מתים במהרה. בהמשך תלמדו גם כיצד לשלוט על חלק מהמכונות ולהפוך אותן לחלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה שלכם, ואף לרכב על חלקן כדי לקצר זמני הגעה ליעד הבא שלכם. האקשן הוא כל כך אינטנסיבי וסוחף שכמעט כל קרב קטן הופך להיות לסצנת קרב ראויה לקולנוע.
הסיפור של המשחק סוחף אתכם להרפתקה נפלאה. לאורך 20-40 שעות המשחק חושף לכם אט אט את העולם הנפלא שמעבר לשבט ה״נורה״ היפהפה גם הוא, ואת הסיבות לנפילת האנושות וסכנות חדשות הקיימות באופק. בכל מקום שתטיילו בו יחכו לכם דמויות חדשות, חלקן חשובות יותר וחלקן פחות, עם משימות צד יחסית מעניינות, והרבה סיפורים שירחיבו לכם את הפולקלור של העולם המעניין. חלק מהסיפורים מתחילים מעט להתיש, כיוון שהדיאלוגים של הדמויות נוטים להכיל הרבה מאוד שמות של שבטים, ממלכות, דמויות אחרות ואלמנטים אחרים בעולם שקצת מקשים על המעקב. עם זאת, הסיפור הראשי הוא מרתק, מורכב, מרגש ומפחיד בו זמנית.
לחובבי הTrophies והאיסוף, מחכות מאות משימות, אתגרים, חפצים, הקלטות ומסמכים לאסוף לאורך העולם העצום של Horizon, כך שתוכלו לבלות עוד שעות ארוכות מול המשחק אפילו לאחר סיום הסיפור הראשי הסוחף.
השורה התחתונה
Horizon: Zero Dawn הוא כל מה שרציתם שהוא יהיה, ויותר מכך. משחק מקורי לחלוטין, עם עלילה מצוינת, דיבוב משובח, גראפיקה מעלפת, משחקיות עמוקה, סגנון אומנותי משגע, דמות ראשית מצוינת ובעיקר עולם מרתק ויחיד במינו. הוא בקלות הופך למשחק החשוב ביותר עד כה בקרב הקונסולות הגדול, וניתן להגיד בזהירות קלה שלמרות שאנחנו בקושי ברבעון השני של שנת 2017, משחק השנה כבר כאן.
עידן בן טובים
בן 28. בוגר לימודי טלוויזיה וקולנוע. נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדגטים והרבה פחות מדי זמן פנוי. פעם ניסה להשתמש במשך שנה במכשיר אנדרואיד וחזר בכדי לספר.חובב רסלינג מושבע ובעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות למכשירים אלקטרונים. מנחה את פודקאסט הרסלינג המוביל בישראל בתאגיד השידור הישראלי: ״האוס שואו״
"צל של מלחמה" שומר על האופי של המשחק הראשון בסדרה, תוך כדי פיתוח עלילה והרחבת האפשרויות לשחקנים. אמנם רמת ניהול היכולות גבוהה ודורשנית, אבל ההנאה מובטחת.