פיפ"א 17 הוא אולי המשחק הכי שנוי במחלוקת בהיסטוריית הסדרה. אתם יכולים ברגע אחד לאהוב אותו, ובשני לרצות ולמכור את הקונסולה שלכם. השינויים והתוספות אולי היו נכונים, אבל לא בטוח בכלל שהם נעשו בדרך הטובה ביותר. והקטע הוא, שהבנתי את זה עוד לפני שבכלל הדלקתי את המשחק.
גולת הכותרת של המשחק, לפחות לפי EA Sports, היא מצב הקריירה החדש – The Journey. לכל מי ששיחק בשנים האחרונות במשחקי NBA2k או במשחקי הWWE, העניין מוכר מאוד: אתם עליכם לקחת כדורגלן צעיר (אלכס האנטר) מהאלמוניות של מחנה האימונים, ולהביאו לתהילת עולם בפרמייר ליג. "המסע" הזה מאוד מבטיח, ובעל הרבה מאוד פוטנציאל. הפרמייר ליג מוצגת, ובצדק, בתור הליגה הטובה בעולם, ואפילו כל 20 מאמני הקבוצות בליגה קיבלו ייצוג וירטואלי הולם. הדיאלוגים עשויים טוב, ישנן הופעות אורח מפתיעות (היי, הנה אנחל די מריה!), ובאופן כללי ניכר שהושקעה מחשבה רבה לגבי החיים כשחקן צעיר ומבטיח בעולם הכדורגל של היום.
הבעיה היא, שברגע שאתם עושים משהו על הדשא שלא ממש כתוב בתסריט, האמינות הולכת לאיבוד. אתן לכם דוגמה, ואשתדל לעשות את זה נטול-ספוילרים ככל הניתן: לאחר שחתמתם בקבוצה ושיחקתם במשחקי ההכנה, אתם תתחילו את העונה על ספסל המחליפים. אבל מה קורה אם בחרתם לשחק על רמה יחסית קלה? ובכן, סביר להניח שתבקיעו לא מעט שערים (The Journey יתן לכם לשחק רק כשחקן התקפה). 9 שערים ב3 משחקים? אין בעיה, אתם תמשיכו לעלות מהספסל בדקה ה65. אתם כל הזמן זוכים באיש המשחק? מגניב, אתם יוצאים לקבוצה אחרת בהשאלה.
הכדורגל של פיפ"א 17 קצת איטי יותר מבעבר. אין ספק שהשנה שמו דגש גדול על הגנה, אבל יש מצב שקצת לקחו את זה רחוק מדי. נדמה שלאחר ההצלחה האדירה של לסטר סיטי בעונה שעברה, החבר'ה בEA Sports החליטו שהדרך הכי יעילה לשחק היא עם הגנה סגורה הרמטית וריצה מהירה לאגפים. היו מקרים שבהם אמרתי לעצמי שעדיף לי לקחת שחקן הגנה שנמצא רחוק מהכדור, ולתת למחשב לעשות את העבודה. מה אומר לכם? זה די הוכיח את עצמו.
עוד שינוי מהותי שהתבצע השנה הוא מהפך של ממש בכדורים הנייחים. בבעיטות קרן, למשל, תהיה לכם כוונת על הדשא, אותה תוכלו להזיז, בנוסף לאפשרות של בחירת שחקן מטרה ושליטה על התנועה שלו. בבעיטות חופשיות תוכלו לשלוט על אופן הריצה של הבועט, בכדי לייצר זוויות בעיטה שונות. השינוי השלילי כאן הוא בפנדלים. מי שיזיז את החץ בנגיעה שאינה מאוד עדינה, יעיף את הכדור מטר מחוץ למסגרת. ישנן הרבה תלונות ברשת על כך, וסביר להניח שהדבר יתוקן בpatch בקרוב.
השינוי הגדול האחרון שהתבצע השנה? המנוע הגרפי החדש. פיפ"א 17 משתמש במנוע Frostbite 3, שמוכר לנו מ-Battlefield האחרון, או מ-Star Wars Battlefront. אין ספק שהגרפיקה מרהיבה, ושהמנוע החדש מאפשר להם לעשות דברים שלא נעשו בעבר. הסיבה העיקרית למעבר הוא מצב The Journey, שכאמור נראה מצוין, אך גם על המגרש ניתן בבירור לראות את ההבדל. התאורה, הדשא, תנועות השחקנים – הכל משופר, ובהרבה.
מבחינת מצבי המשחק האחרים, לא הרבה השתנה. מצבי הקריירה לשחקן בודד נשארו כמעט זהים לאלה של פיפ"א 16. במשחקי הרשת, התוספת העיקרית היא FUT Champions, חלק חדש בתוך Ultimate Team. ב-Champions תוכלו להשתתף בטורניר יומי עם סגל FUT שבניתם, ודרכו להעפיל לליגת סוף השבוע. בכל סופ"ש תצטרכו לשחק מספר מסוים של משחקים (לדעתי קצת גבוה מדי), ולקבל תגמול וירטואלי על ההישגים שלכם. עוד תוספת נחמדה ומעניינת ל-FUT היא ה-Squad Building Challenges. כל אתגר שכזה יבקש מכם ליצור סגל FUT העונה על קריטריונים (לדוגמה "סגל המורכב משחקני יובנטוס ונאפולי בלבד"). אם הצלחתם לעמוד באתגר, תקבלו פרס ל-FUT.
כרגיל, אי אפשר לדבר על משחק פיפ"א חדש בלי לדבר על "פרו אבולושן סוקר". גם השנה, בדומה לשנה שעברה, PES הוא המשחק המהיר יותר. השאלה היא מה אתם, כשחקנים, מעדיפים – ריאליזם וטקטיקה (שבאים על חשבון מהירות), או אקשן בלתי פוסק (שמרגיש לא מעט כמו "הלוואי וכדורגל היה משוחק ככה", בניגוד לדבר האמיתי).
פיפ"א 17 עושה כמה צעדים בכיוון הנכון, אבל לפעמים מפספס את הנקודה. נדמה לפעמים שהמהדורה הזאת היא מעין reboot, המבשר על העתיד לבוא בשנים הקרובות. אין ספק שמצב The Journey הוא הבטחה גדולה, אך השנה זה נראה יותר כמו פיילוט.
השורה התחתונה
פיפ"א 17 נראה מצוין, ונותן את חווית הכדורגל האמינה ביותר שניתן לקבל עם ג'ויסטיק או מקלדת. לא בטוח שמי שבא רק כדי לתת גול וללכת יהנה מקצב המשחק, אבל שחקנים סבלניים יוכלו לבלות שעות רבות בניסיונות לפצח השנה את ההגנה.
קובי מלמד
בן 28. מוסיקאי בלילות, וברמן בלילות אחרים כי צריך לשלם את החשבונות. חובב ספורט מושבע, ואוהד היאבקות פנאטי. מאוהב בכל דבר שקשור לניינטיז. מנחה את פודקאסט הרסלינג המוביל בישראל: ״האוס שואו״.