שימו לב: כתבה זו מכילה ספויילרים לפרק זה
אני לא מרבה לצפות בטריילרים, בטח לא לסדרות. אבל כששמעתי על הטריילר של הסדרה החדשה מבית אמזון (שאם אתם רוצים לדעת איך גם אתם יכולים לצפות בסדרות של אמזון מהארץ, מחכה לכם מדריך לזה) לא יכולתי להתאפק. הטריילר היה פשוט מופתי והציג תרחיש אימה מרתק: מה היה קורה בשנות השישים אם הנאצים היו פולשים לאמריקה ומנצחים את מלחמת העולם השניה?
תהיו כנים, יש עוד משהו שאתם צריכים בשביל לדעת שזו סדרה שחייבים לצפות בה? יש פה נאצים שפלשו לאמריקה. זו צפיית חובה עבורי מהרגע שאני קורא את התקציר לפרק הראשון. מאז, עברו כמה חודשים שבהם אני מחכה בסבלנות (טוב, על מי אני עובד? סבלנות לא הייתה פה), והנה הסדרה יצאה לאוויר באמזון.
הפתיח של הסדרה הוא פשוט יפהפה. על הרקע של ״אדלוויס״ (השיר המוכר מ״צלילי המוזיקה״. כנראה שבעולם של הסדרה הזאת הסוף היה קצת שונה) מוקרנים סרטי וידאו ממלחמת העולם השניה על רקע מונומנטים וסמלים אמריקאים ונאצים. עם צנחנים שנדמים לדמעות זולגות על רקע הר רשמור, אנחנו נחשפים ל״מפת העולם״ של הסדרה: אמריקה מחולקת לשתי אומות. האומה הגרמנית החולשת על החוף המזרחי, והאומה היפנית השולטת על האיזור המערבי. כאשר במרכז, בהרים, ישנו איזור ״אפור״. רק בהמשך הפרק אנחנו מבינים שהאיזור האפור הזה הוא בעצם איזור נייטרלי, שעדיין לא ברור האם הוא מפורז ומי שולט בו.
אמנם לא היה פה את אפקט ה״וואו״ שהיה לי בצפיה בטריילר, אבל עדיין, לראות את האימג׳ של טיימס סקוור מקרין מסרים נאציים, דגלים נאצים ומעליו הכיתוב ״העבודה משחררת״ פשוט הפך לי את הבטן. הסדרה גם לא יוצרת יותר מדי אקספוזיציה. אין כאן את סצנת הפתיחה שבה כל ההיסטוריה של העולם הזה מוסברת, אלא הצופה מגלה אותה לאט לאט ונשאר מסוקרן לגבי התהליכים שקרו.
כבר בתחילת הפרק, בחור צעיר בשם ג׳ו בלייק מבקש להצטרף למחתרת. אך נחשד על ידי ראש האירגון, וורן, כמרגל. משום מה ברגע שג׳ו אומר שהוא לא מרגל, מאמינים לו. אתם יודעים, כמו ששוטר סמוי חייב להגיד לכם שהוא שוטר סמוי, ככה זה עובד גם עם נאצים.
ג׳ו נשלח לנהוג במשאית מניו יורק ועד לאיזור הנייטרלי כדי לפגוש מישהו שאין לו מושג מי הוא, רק כדי להביא לו משלוח סודי. בדרך הוא נעצר על ידי שוטר שלא מעריך את סנדוויץ׳ הביצה שאישתו הכינה לו, מאבד את התיאבון כשפתיתי גופות שרופות נופלים לו על הסנדוויץ׳ המושקע, ולבסוף במחסום הוא מחליט להבין מה הוא מבריח, ומגלה גלגל הקרנה לא ברור. אני הייתי שמח לדעת לפחות האם ההתקדמות הטכנולוגית הביאה מכונות קפה יותר איכותיות לארצות הברית. אולי פלישה גרמנית תשפר את איכות הקפה.
במהלך הפרק הנאצים והיפנים נפגשים לשיחות סודיות, ומסתבר שהיטלר חולה בפרקינסון וימיו ספורים. הימלר וגבלס רבים על מי יירש את מוקמו, והחלק היפני יהיה הראשון שיותקף. אני מאוד מתרשם מהעובדה שהעלילה לא נשענת רק על העניין של הנאצים כבשו את אמריקה, אלא מעניקה עוד נפח לשלטון הנאצי. יש עוד פוליטיקה מתחת לשולחן ותככים גם בשלטון הנאצי. מאוד מעניין. מה שקצת פחות מעניין, זה מקלות. הרבה מקלות. מסתבר שבעולם של The Man in the High Castle, מקלות זה דבר רציני. לעזאזל, אם האמריקאים היו מסתכלים במקלות בזמן מלחמת העולם השניה אולי הם יכלו לנצח. חבל.
בקו עלילה מקביל, ג׳וליאנה, אישה צעירה, ולוחמת אייקידו שיכולה להדוף מכות, אבל לא מחזרים, מקבלת מאחותה (שנרצחת בו במקום) גם היא גלגל הקרנה ובו צילומים מניצחון בעלות הברית ורוסיה על הנאצים. מה פשר הסרטים הללו? עוד אין לנו מושג. אני רק מתפלל שיהיה כאן הסבר לוגי מספק. הסרטונים הללו הם כמובן סרטוני ארכיון אמיתיים ולא פיקטיביים (בעולם שלנו). עירבוב זה יוצר משמעות מעניינת. האם הסרטונים מפוברקים? האם יש כאן ערעור על ההיסטוריה? ומי זאת הדמות של ״האיש במצודה הרמה״ שמנצחת על הכל? כל כך הרבה שאלות, כל כך מעט תשובות.
אימה של ג׳וליאנה משום מה לא מבינה למה הבת שלה לא רוצה להשאר עימה בבית לתה כשכל מה שהיא עושה זה לרדת על העובדה שהיא מתאמנת עם יפנים באייקידו. התה מכה שנית וגם חבר של ג׳וליאנה לאימונים מנסה להזמין אותה לצאת עימו לתה, אבל לא זוכה ללגום מהמשקה הנחשק. אני חושד שיש מצב שג׳וליאנה בכלל לא אוהבת תה אחרי הכל, ואולי זו בעצם הדרך של האמריקאים לירוק בפרצוף של הכובשים היפנים.
ג׳וליאנה יוצאת לתפוס את מקום אחותה במפגש המיועד באיזור הנייטרלי, ועם כל ההתקדמות בטכנולוגיית מטוסים, שמאפשרים להגיע מניו יורק לסן פרנסיסקו בשעתיים (איפה הייתם כשטסתי בקיץ בקו הזה?), היא עדיין צריכה לקחת אוטובוס של כמה ימים. לכו תבינו.
על הדרך ג׳וליאנה לא חושדת באישה הסופר חשודה וגזענית שמתיישבת דווקא לידה באוטובוס, שמשום מה גונבת לה את התיק. ג׳וליאנה בכל זאת מגיעה לאיזור הנייטרלי ואוכלת בלי לשלם. רגע לפני שהסצנה הופכת לסצנת פתיחה של סרט כחול משנות ה-90 (״איך את מתכוונת לשלם לי?״), ג׳ו מגיע, משלם על ג׳וליאנה ומציל אותה מלהפוך להיות שוטפת כלים ליום אחד.
זוכרים שג׳ו אמר שהוא בטוח בטוח לא מרגל? ממש בטוח? אז נרוץ קדימה חמישים דקות, ג׳ו כן מרגל. אופס. כנראה שהאינסטינקטים הראשוניים של וורן היו נכונים. באסה. היה צריך אולי להתייעץ עם המקלות. זה גילוי מפתיע ומגניב שגורם לנו להבין שגם במציאות יחסית ברורה של טובים מול רעים, שום דבר לא בטוח.
אז האם הפרק הראשון של התוכנית עם הone liner הטוב בהיסטוריה הצליח לעמוד בציפיות? קשה להגיד. אני לא אוהב למדוד סדרות שלמות על בסיס פרק אחד. אבל הסדרה כן מראה שהיא מתפתחת הרבה יותר מאשר התרחיש המדהים שהיא הציגה. באמצעות הפוליטיקה הפנימית בין הגרמנים ליפנים, והמיסתורין שאופף את גלגלי ההסרטה, יש לנו עוד הרבה מה לגלות והרבה לחקור בעולם של The Man in the High Castle. הפרק גם משאיר אותנו עם לא מעט שאלות: האם ג׳ו הוא באמת בוגד? או שאולי הוא בכלל סוכן כפול? מי היא הגנבת מהאוטובוס? מה לעזאזל קורה באיזור הנייטרלי? מה משמעות גלגלי ההסרטה? אם רק היו לי כמה מקלות עץ הייתי יכול לתת לכם את התשובות. במקום זה נצטרך לחכות לפרק הבא.
השורה התחתונה
הפרק הראשון של ״The Man in the High Castle״ מביאה לנו עולם עשיר, מעניין ומסקרן. יש לא מעט עניינים שדורשים הסבר, ודמויות שצריכות קצת יותר עומק, אבל התייעצתי עם המקלות והם אמרו לי שיהיה מדובר כנראה בסדרת להיט.
עידן בן טובים
בן 27. סטודנט ללימודי טלוויזיה. נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדגטים והרבה פחות מדי זמן פנוי. פעם ניסה להשתמש במשך שנה במכשיר אנדרואיד וחזר בכדי לספר.חובב רסלינג מושבע ובעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות למכשירים אלקטרונים. מנחה את פודקאסט הרסלינג המוביל בישראל: ״האוס שואו״
האם העונה החדשה של Stranger Things מצליחה לשמר את הרוח הכיפית ואת הדמויות המעולות? ביקורת **כוללת ספויילרים** לעונה השלישית.