אם תשאלו את רוב האנשים מה הם שני הפרסים הכי חשובים בתעשיית הקולנוע, רוב הסיכויים שהם יענו מיד: האוסקר וגלובוס הזהב. ידיעות על הכרזות המועמדים מתפרסמות בכל מקום, כולל ניתוחים ותחזיות. בכל שנה אנחנו מחזיקים אצבעות לנציג ישראלי בקטגוריית הסרט הזר. הטקסים עצמם מקבלים סיקור מלא, כולל שלב השטיח האדום. וכמובן, הפרסומות מתהדרות במועמדויות והזכיות שהסרט זכה בהן.
הרושם שמתקבל לא משאיר הרבה מקום לספק לגבי החשיבות של הפרסים הללו, אבל הספק הזה בהחלט קיים.
גלובוס הזהב מוענק על-ידי איגוד העיתונאים הזרים בהוליווד, שמאגד עיתונאים המסקרים את תעשיית הבידור בהוליווד עבור קהל מחוץ לארה"ב. האיגוד מחלק את הפרס כמעט מאז שהוקם בשנות ה-40, כאשר בהתחלה זה היה רק לסרטי קולנוע, ובשנות ה-50 נוספו גם קטגוריות הטלוויזיה.
כיום האיגוד מונה כ-90 חברים. זה הכל. בעוד שבאקדמיה יש אלפי מצביעים שבוחרים את הזוכים באוסקר, פה מדובר על קבוצה של פחות ממאה איש.
לכן בקרב אנשי התעשייה הפרס הזה נחשב פחות - מספר מועט יחסית של מצביעים, ועוד כאלה שמסקרים את התעשייה, ולא עוסקים במקצוע בעצמם. זאת בניגוד לפרסי הגילדות השונות, כמו למשל גילדת השחקנים, גילדת התסריטאים או גילדת המפיקים.
גם עבור הקהל הרחב, המילים 'זוכה פרס גלובוס הזהב' נשמעות מרשימות בהתחלה (בייחוד בזכות המילה זהב שמדגישה את היוקרתיות!) אבל מי שיקדיש לזה עוד שתי שניות של מחשבה אולי לא ימהר להתלהב. פרס על מה? שחקן בסרט דרמה? או קומדיה\מוזיקלי? איזו מין קטגוריה זו? אה זה בכלל טלוויזיה? מה?
לא מספיק שהשילוב בין טלוויזיה לקולנוע יחד עם ההפרדה בין סוגות יוצר ריבוי מבלבל ומיותר של קטגוריות, גם המועמדים בכל קטגוריה נראים לפעמים תמוהים ולא קשורים. קשה לקחת ברצינות טקס שנותן ל-The Martian את פרס הסרט הקומי\מוזיקלי הטוב ביותר. אפילו הבמאי רידלי סקוט תהה "קומדיה?" ועשה סימן של 'לא בדיוק' כשעלה לקבל את הפרס.
אז איך גלובוס הזהב הגיע בכלל למעמד שלו, אם הפרס לא כזה חשוב?
כי מסורת זו מסורת. הגלובוס הוא אחד הפרסים הותיקים בהוליווד, והפך לחלק בלתי נפרד מהמסורת של התעשייה. מעבר לזה, הוא יותר מעוד טקס - הוא מסיבה. האנשים שבאים לטקס לא יושבים בשורות אלא אוכלים ושותים יחד סביב שולחנות עגולים, מה שיוצר אווירה הרבה יותר משוחררת, וגם הצופים נהנים יותר - בטח כשהם רואים הרבה שחקנים אהובים, גם מהקולנוע וגם מהטלוויזיה, יחד באותו מקום.
בנוסף יש את עניין התחזיות לאוסקר. למרות ההבדל במספר וזהות המצביעים, זכייה בגלובוס הזהב דווקא עשויה לנבא זכייה בפרס האקדמיה. לפני שאתם אומרים 'אולי פעם, אבל זה מזמן לא ככה', בואו נסתכל על עשר השנים האחרונות:
- הפעם האחרונה שהשחקן והשחקנית שזכו באוסקר על תפקיד ראשי לא זכו גם בגלובוס הייתה ב-2009.
- שחקני משנה לקחו פרס כפול 8 פעמים, שחקניות משנה - 7 פעמים.
- במאים זכו בשני הפרסים 5 פעמים, 4 מתוכן בחמש השנים האחרונות.
- גם בפרס הסרט הטוב ביותר הייתה התאמה 5 פעמים - אבל רק פעם אחת בארבע השנים האחרונות.
אז כן, זה לא אחד לאחד, וזכייה בגלובוס הזהב לסרט הטוב ביותר לא מבטיחה כלום. אבל אם אתם זוכים בפרס על משחק, אולי שווה להתחיל לעבוד על הנאום לאוסקר, רק ליתר ביטחון.
בשנה שעברה ראינו איך גלובוס הזהב הופך ליותר מסתם מסיבה, כשהרבה משתתפים ובעיקר משתתפות הגיעו בלבוש שחור כאות הזדהות עם תנועת Time's Up וענדו סיכות של MeToo. למחרת כולם כבר שמעו על או צפו בנאום של אופרה. כי אולי הפרסים לא חשובים, אבל אם כבר מיליונים צופים בטקס, למה לא לדבר על מה שכן חשוב.
אפשר להגיד אם ככה שלטקס עצמו יש משמעות גדולה יותר מהפרסים המחולקים במהלכו. כל המשתתפים מתלבשים יפה, באים לערב של צחוקים ואלכוהול והולכים הביתה, ולא ממש משנה מי זכה ומי לא. הצופים מקבלים מנה מרוכזת של פסגת תעשיית הבידור, ואולי זה לא קריטי שבסוף הערב הם כבר לא זוכרים להגיד מי זכה בפרסים שהיו בתחילתו. ואם יש הזדמנות להעלות נושאים חשובים על סדר היום - מה טוב.
דין בלכמן
מנהל העמוד 'סרטים וזה' בפייסבוק. בעל חולשה למהדורות מיוחדות. צריך להתגלח
גיקסטר מחלקת כרטיסים זוגיים ל'משפחת אדמס 2'?