הכתבה עודכנה בתאריך 07.10.14 עם השלמת מידע ומסקנות בעקבות התפתחויות אחרונות.
לקריאת העדכון גללו אל תחתית הכתבה.
שמענו את הניגון הזה כבר כמה וכמה פעמים בשנים האחרונות, אבל תמיד התבדינו. הפעם, כך מסתמן, זה רציני: חברת Apple עומדת לפתוח בעוד שלושה שבועות חנות ראשונה בישראל. בערך. המיקום: נמל התעופה בן-גוריון.
למערכת ״גיקסטר״ הגיע מידע כי אפל החלה בחיפוש עובדים לחנות הראשונה שלה בישראל. הפעם לא מדובר ב״פריומיום ריסלר״ כמו איידיגיטל או מפיצה כמו סי-דאטה, אלא בחנות אפל רשמית. חברת כוח האדם ״ManPower״ הושכרה על ידי אפל לטיפול בגיוס העובדים הנחוצים. החברה אף העלתה מודעת דרושים בנושא
כמו כן, החברה פונה באופן אקטיבי אל מעריצי אפל בפורומים השונים וכן לעובדי חברת ״איידיגיטל״ לשעבר בכדי לנסות ולגייסם אל החנות החדשה, כך שנראה שניסיון היא מילת המפתח במשרה הזו.
החנות תהיה הסנונית הראשונה של אפל העולמית בישראל, והיא מתחילה בקטן. מאוד קטן: החנות אשר תיפתח בנתב״ג תהיה בעצם חנות בתוך חנות. היא תמוקם בתוך הסניף של אל״מ מכשירי חשמל הוותיקה ולא תהיה גדולה במיוחד. זהו בעצם ניסוי הכלים האמיתי הראשון של אפל העולמית בישראל בתחום המכירות, במידה והסניף יצליח מן הצפוי שתוקם אפל סטור באחת מערי ישראל. הסניף עתיד להתמקד במכירת מוצרי אפל וככל הנראה עוד לא יספק שירותי תמיכה ומעבדה.
לפני שאתם ממהרים להגיש מועמדות למשרה הנחשקת חשוב שתדעו: החברה מחפשת כרגע עובד אחד בלבד לניהול ותפעול של החנות הקטנה והדרכות של עובדי אל״מ.
כאמור, בעוד שלושה שבועות הסניף עתיד להפתח. אירוע נוסף שמתרחש בעוד שלושה שבועות, על פי השמועות, הוא השקת האייפון 6 והאייפון 6 פלוס בישראל. מקרי? לא נראה לנו.
עדיין לא ברור מי יספק לApple ואל״מ את מכשירי אפל. עד היום, רק חברות ״סי-דאטה״ ו״אייקון גרופ״ (חברת האם של ״איידיגיטל״) הן המפיצות הרשמיות של מוצרי אפל בישראל (מלבד אייפונים ואייפדים שמסופקים גם על ידי חברות הסלולר כמובן). כאשר רק ״אייקון גרופ״ מורשית לייבא ולהפיץ את ליין המחשבים של החברה.
הצעד הזה מגיע אחרי שורה של צעדים ״פרו ישראלים״ מצד החברה מקופרטינו: ב2012 פתחה אפל בישראל מרכז פיתוח ראשון מחוץ לגבולות ארצות הברית, ב2014 הנגישה את מוצריה עוד יותר לקהל הישראלי לאחר שאישרה לחברת ״סי דאטה״ להפיץ את מוצריה וכמובן גייסה את סגן הנשיא הישראלי הראשון בחברה. בנוסף, רק לאחרונה אפל פתחה נציגות מכירות רשמית בארץ בניהולו של ניר אלון. נראה שאנחנו אכן ״על המפה״ של אפל, עכשיו רק צריך לקוות שגם נישאר עליה.
עדכון (07.10.14): על פי הדיווח של צחי הופמן מאתר גלובס, המוצרים אשר ימכרו בשטח החנות בנתב״ג הם אייפונים של חברת C-data ומחשבים ואייפדים של iDigital.
במקביל, אתר גאדג׳טי, שם ידיו על מכתב פנימי ששלחה מנכ״לית iDigital לעובדי החברה, וגילה כי ההקמה של העמדה תהיה בשיתוף פעולה מלא בין איידיגיטל לאפל כאשר מי שיתפעל אותו בפועל יהיה עובד אפל ועובדי א.ל.מ. עוד עולה מן המכתב שנשלח על ידי מנכ״לית iDigital לעובדי החברה כי אין בכוונת אפל להקים Apple Store רשמית בארץ בזמן הקרוב.
סדר בעניינים:
כל מה שכתבנו בידיעה עודנו נכון. המידע שנוסף ושופך אור על כל הידיעה הוא מידע שלא יכולנו להשיג בעת כתיבתה או לא יכולנו לחשוף. אבל לא. לא מדובר על Apple Store רשמית כפי שאנו מכירים ורוצים לראות בארץ. אבל האם אין בצעד הזה כלום? ממש לא.
מדובר בצעד ראשוני מצד אפל, גם אם הוא נשמע קטן. העובדה שאפל מעוניינת להעסיק עובד משלה שיפקח על מכירות 24/7 בסניף בארצנו הקטנטונת כבר מספיקה כדי להראות שאפל מעוניינת בדריסת רגל גדולה יותר בארץ, גם אם לא מדובר על Apple Store בשלב זה.
בנוסף, חשוב לקחת בערבון מוגבל את חלק מהתוכן של מכתב המנכ״לית של iDigital. אין ספק שהחשיפה הראשונית של גיקסטר יצרה רעש, וכשיש רעש צפויה גם להגיע תגובה. מכתבים שכאלה שנשלחים לכל עובדי החברה מטרתם דבר אחד: להרגיע את עובדי החברה. חשוב לשים בפרופורציה במיוחד את דבריה של מנכ״לית iDigital על כך שלא עתידה להפתח Apple Store בישראל. Apple איננה נוהגת ככלל לשתף את היבואנים, מפיצים, משווקים או שותפים במידע אודות עתיד פעילות החברה. אין מדובר בהצהרה רשמית של Apple, וכפי שחוינו רבות בעבר, בארץ ובעולם, אל לאף אחד להתיימר לדבר בשמה. עצם העובדה שהסניף בנתב״ג הולך להיות מתופעל ברמה זו או אחרת על ידי אפל עצמה, מעיד על צעד ראשוני של עצמאות מטעם אפל, אם כי מלווה בתמיכה של איידיגיטל בתהליך ההקמה שלו.
אבל מה המשמעות של הקמת מתחם הקניה בנתב״ג? תחשבו על זה: באיזו עוד נקודה בארץ עוברים כל כך הרבה ישראלים? אפל משקיעה עשרות אם לא מאות אלפי דולרים בחודש במיתוג ונוכחות שלה בסניף שעומד להפתח בנתב״ג. סניפים גדולים של iDigital במקומות מרכזיים הם דבר יפה וחשוב לאפל, אבל סניף עם נוכחות של אפל באחת הנקודות שבה מיליוני ישראלים (ועוד מיליוני תיירים, ביניהם מהנדסי ובכירי אפל שמגיעים למרכזי הפיתוח בארץ) עוברים לפחות פעם בשנה, הוא כן צעד משמעותי. צעד שמראה שלאפל חשוב להיות בולטים בישראל. אפל רוצים שהם יהיו הדבר האחרון שתראו ביציאתכם מישראל, והדבר הראשון שתראו כשאתם נוחתים ביעד שלכם. עוד לא אבדה תקוותנו, אבל קשה למצוא אותה עם כל הישראלים שרצים בין מדפי בשמים, אלכוהול וטובלרונים.
מופתעים? מתרגשים? מאוכזבים? כיתבו לנו בתגובות מה דעתכם על המהלך של אפל בישראל.