טוב, עכשיו שנגמרה העונה הראשונה של Better Call Saul, יש רק דבר אחד שנותר להגיד: וינס גיליגאן הוא גאון. אחרי יצירת אחת מתוכניות הטלוויזיה הטובות ביותר אי פעם, לא כולם היו ישר יוצרים ספין-אוף על דמות משנית. חלק היו פשוט מפסיקים בכלל. אבל גיליגאן ושותפו ליצירת Better Call Saul, פיטר גולד, יצרו סדרה שמשמרת את כל מה שאהבנו ב"שובר שורות", אבל באותה זמן יש לה זהות לגמרי משל עצמה. זה גם עוזר שיש קאסט מצויין שבראשו כמובן בוב אודנקירק בתור סול גודמן, או בשלב הזה בחייו ג'ימי מקגיל. אני מכיר הרבה אנשים שהכירו לראשונה את אודנקירק בתור העורך דין הערמומי גודמן, אבל בשבילי ובשביל הרבה מעריצי קומדיה אחרים הוא היה, יחד עם דייויד קרוס (טוביאס פונקה מ"משפחה בהפרעה"), חצי מהצמד בוב ודייויד, שיצרו בשנות ה-90 את תוכנית המערכונים המצחיקה, החכמה והחתרנית Mr. Show with Bob and David, או בקיצור "מיסטר שואו".
עכשיו, יוצא שאני כותב הרבה באתר הזה על סרטי אימה ומד"ב, שאלו ז'אנרים שאני אוהב, אבל מה שאני באמת בקטע שלו זה קומדיה, ולכן אני מעריך תוכנית מערכונים טובה. כמה אני אוהב תכניות מערכונים? אני עדיין נוטר טינה קלה ל"מחלקת גנים ונוף" על כך שבגלל שאזיז אנסרי קיבל תפקיד שם, לא נעשתה עונה שלישית לתכנית המערכונים בהשתתפותו Human Giant. אז אני חושב שאני מספיק מומחה כדי להגיד ש"מיסטר שואו" היא תכנית המערכונים האמריקאית הטובה ביותר אי פעם. וזה לא דעה שרק אני מחזיק בה, התכנית נחשבת לנכס צאן ברזל בעולם הקומדיה, ונדבר על זה עוד בהמשך, אבל קודם כל, קצת רקע.
בוב אודנקירק נמצא בתחום הקומדיה זמן רב. הוא למד תחת מאסטר האלתור דל קלוז, הופיע וכתב כחלק מקבוצת Second City ההיסטורית, ובשנת 1987 התחיל לכתוב ב-Saturday Night Live, עם אנשים כמו קונאן אובריאן. לאחר שעזב את התכנית, שותפו לשעבר למשרד ואיש שהיה חלק מהקאסט של SNL למשך ארבעה פרקים בלבד, בן סטילר, צירף אותו לתכנית המערכונים החדשה שלו The Ben Stiller Show. התכנית הזאת בוטלה לאחר 12 פרקים אבל יחד עם כותב שהוא הכיר שם, דיוויד קרוס, הוא התחיל סדרת מופעי במה בשם "מיסטר שואו" שהפכו לתכנית מערכונים ב-HBO למשך 4 עונות בכיכובם של אודנקירק וקרוס, צוות שחקנים מוכשר וכוכבים אורחים כמו ג׳ק בלאק ושרה סילברמן.
״מיסטר שואו״ הייתה מעולה בלקחת קונספט סאטירי ולא רק לבצע אותו באופן מושלם, אלא גם להוסיף הומור נונסנסי או הומור שמבוסס על דמויות. קחו לדוגמה את שני המערכונים האלו: ״לפוצץ את הירח״ ו״אנס״. לשניהם יש קונספטים שבאים לתת ביקורת על החברה, אבל הם מוסיפים לזה גם עוד דברים כמו זמר הקאנטרי המטורף ב״ירח״ או ההופעה המדהימה של אודנקירק בתור האנס המתנצל ב״אנס״.
אבל זה לא הכל דברים רציניים, יש גם את פארודיית תוכניות שנות ה-70 הטריפיות "The Altered State of Drugachusetts" ומערכון ה״דגל האמריקאי״ המגוחך בו האבות המייסדים של אמריקה, ולינקולן שנמצא שם משום מה אפילו שהוא לא יוולד עד עוד כמה עשורים וגם יש לו מבטא ברוקליני, מנסים למצוא עיצוב לדגל שאף אחד לא יכול לחרבן עליו. ליטרלי. דרך אגב, זה טום קני, המדובב של בובספוג, בתור פרופ׳ אליס ד. טריילז ולינקולן במערכונים האלו. אז אם רציתם לראות את הקול של בובספוג מתרוצץ בתחתונים אחרי טריפ רע, זו עוד סיבה לראות את התכנית. (ברצינות אבל, הוא מעולה בכל מערכון שהוא מופיע בו. הוא חבר הקאסט האהוב עלי אחרי אודנקירק).
באופן מקרי אולי, אפשר לראות השפעות על סול גודמן בלפחות שני מערכונים שונים בתכנית. יש את ״דון פראט״ ותשדיר ה״לא עורך-דין״ שלו, שדומה קצת לפרסומות של גודמן, ובמערכון ״אלוהים מקליט אוטוביגרפיה״ אודנקירק עושה חיקוי של המפיק ההוליוודי האגדי רוברט אבנס, שהיה אחד ההשפעות שלו לגילום גודמן.
יוצא שאני מהלל פה הרבה את אודנקירק ומתעלם מקרוס. באמת, הוא היה האהוב עלי מהצמד, וקצת התבאסתי שאחרי התכנית קרוס מיד הגיע לעוד הצלחת קאלט בתור טוביאס פונקה ב״משפחה בהפרעה״, בזמן שאודנקירק רק ביים כמה סרטים כושלים (כמובן שזה היה לפני שהוא חזר ובגדול בתור סול). אבל אני אחטא אם לא אזכיר גם כמה מהמערכונים בכיכובו של קרוס, ביחוד שתי הקלאסיקות ״תוכנית השיחות המוקלטת מראש״ ו״האודישן״. שימו לב לכמות הכעס והתסכול שהוא מביא לדמויות שלו (וכן, זה ״סטארברנז״ מ״קומיוניטי״׳במערכון האודישן, הוא גם כתב בתכנית).
מה שמשותף לכל המערכונים האלה, ולרוב המערכונים בתכנית (הי, לכל תוכנית מערכונים יש כמה פלופים) זה שהם מצחיקים, חכמים ומדגימים הבנה מושלמת של עקרונות הקומדיה, ובאותו זמן, רצון להרוס אותם. אחרי ארבע עונות של רייטינג ככה-ככה, ״מיסטר שואו״ בוטלה, אבל ההשפעה שלה מורגשת עד היום. כותבים ושחקנים מהתכנית היו מעורבים בתכניות כמו ״התכנית של שרה סילברמן״, ״קומדי באנג באנג״, ״היומאן ג׳יאנט״ ועוד הרבה. כמו כן, בדומה למונטי פייתון, כל תוכנית מערכונים שבאה אחרי ״מיסטר שואו״ מציינת אותה בתור השפעה, תכניות כמו ״טים ואריק״, ״קרול שואו״, ״קי ופיל״ ועוד. קיבצתי בכתבה הזאת כמה מערכונים טובים, אבל אני ממליץ שתצפו בעצמכם כדי להעריך כמה טובה, וחשובה, הייתה התכנית הזאת.
אבל זה לא הכל! בהצטרפות מקרים קוסמית, אחרי שכבר התחלתי לכתוב את הכתבה הזאת, פרצו החדשות שלכבוד חגיגות ה-20 שנה לתכנית, נטפליקס הזמינה 4 פרקים חדשים של סדרת המשך בכיכוב אודנקירק וקרוס ובהשתתפות עוד הרבה מהצוות המקורי. ואני רוצה לנצל את ההזדמנות בשביל להגיד: תודה, נטפליקס. תודה על ייצור פרקים חדשים לאחת מהסדרות האהובות עלי אי פעם. אולי זה אפילו יגרום לי לשלם לכם כסף.